Eiwitten & Enzymen

• Eric Reits

KNCV Van Marumpenning 2024 voor Eric Reits

2024-07-11T12:12:00Z

Amsterdamse hoogleraar maakt belang van moleculair onderzoek naar de ziekte van Huntington zichtbaar voor een zeer divers publiek

• Fingertrap_shutterstock_klein
    Nieuws

Nieuwe synthetische binding wordt sterker onder druk

2024-06-24T09:25:00Z

Wageningse onderzoekers hebben als eerste ter wereld zogenoemde catch bonds in het lab gemaakt, die sterker worden als je er kracht op zet.

• Artemisia annua of zomeralsem, waaruit artemisinine wordt gewonnen
    Nieuws

Antimalariamiddel remt aanmaak testosteron in eierstokken

2024-06-14T13:25:00Z

Artemisinine, vooral bekend als antimalariamiddel, heeft wellicht nog heel andere therapeutische toepassingen. Chinese onderzoekers beschrijven in Science hoe een artemisinine-derivaat de overvloedige aanmaak van ‘mannelijke’ hormonen, het voornaamste symptoom bij vrouwen met polycysteus ovarium syndroom, remt.

• shutterstock_450338152
    Verdieping

Duurzaam en gezond aardappelzetmeel

2024-06-04T11:06:00Z

Royal Avebe werkt samen met CarbExplore Research en het Universitair Medisch Centrum Groningen om nieuwe gezonde zetmeelvariaties te ontwikkelen. Daarbij richt het zich op enzymatische productie om de ecologische voetafdruk te verkleinen.

• Flagellar_Motor_Assembly
    Nieuws

Eiwittandwiel geeft zweepstaart twee draairichtingen

2024-05-22T13:53:00Z

Bacteriën zwemmen met flagellen en dankzij een slim schakelsysteem kunnen ze zo op een doel afgaan. Recent onderzoek laat in meer detail zien hoe de aandrijving van de flagel van richting verandert.

• Designer enzyme fair
    Nieuws

Bijzondere boorchemie kan nu ook enzymatisch

2024-05-08T16:00:00Z

Source: Daniël Linzel, canva.com Groningse onderzoekers hebben een boorzuurvariant in een enzym gebouwd; een primeur in de wereld van de designerenzymen. Daarmee kun je op een ‘natuurlijke’ manier niet-natuurlijke reacties uitvoeren, schrijven ze in Nature.

• Maarten Merkx 2
    Mens & Loopbaan

Podium: Maarten Merkx

2024-04-26T13:50:00Z

Onze leden geven de chemie en life sciences kleur en betekenis; wie zijn zij? Deze maand op het podium: NVBMB-lid Maarten Merkx.