Als je een huis bouwt of een boekenkast van IKEA in elkaar zet, gebruik je vaak standaardonderdelen. Dat kan nu ook met eiwitten, laten Amerikaanse onderzoekers zien in Nature.

Wat als je het concept achter IKEA zou kunnen toepassen op het ontwerpen van eiwitten? Dat maakt het bouwen van je eigen eiwitstructuren veel makkelijker en biedt heel veel mogelijkheden. Timothy Huddy, David Baker en collega’s van de Universiteit van Washington hebben precies dat aangetoond in een recent artikel in Nature.

‘Normaal gesproken zijn alfa-helixen in eiwitten gedraaid, dus twee of meer alfa-helixen gecombineerd vormen structurele motieven die je coiled coils noemt, vergelijkbaar met een gedraaid touw’, legt Eva Bertosin uit, een postdoctoraal onderzoeker in de groep van Cees Dekker (TU Delft) die werkt aan DNA origami en niet betrokken was bij dit onderzoek. ‘De truc is dat deze alfa-helixen recht zijn, waardoor ze bijna als bakstenen fungeren.’

Eenvoud

De eenvoud van dit werk is tegelijkertijd ook de schoonheid ervan. ‘De onderzoekers bouwden eenvoudige eenheden op basis van steeds hetzelfde element en konden het op elke gewenste manier uitbreiden’, zegt Bertosin. ‘Er zijn rechte blokken, hoekige blokken, blokken met bochten of vertakkingen, allemaal gebaseerd op hetzelfde structurele element. Je hoeft de blokken dus niet telkens opnieuw te maken.’ De auteurs laten de modulaire opbouw van verschillende structuren zien, zoals gestutste dubbele ringen, eiwit nanokooien en zelfs een vezelstructuur die lijkt op een treinspoor.

Artikel gaat verder onder de afbeelding