Met een nieuw ontworpen eiwit kun je palladium heel gemakkelijk uit een oplossing verwijderen. Met deze techniek kun je palladiumvervuiling tegengaan, melden onderzoekers van de National Taiwan University of Science and Technology in RSC Advances.

Palladium kun je gebruiken om vervuilende gassen uit de uitstoot van een fabriek te halen. Het metaal reduceert onder andere koolstofmonoxide en distikstofoxide. Tijdens dit proces komt er echter palladium in de afvalstroom terecht. Dit is slecht voor het milieu en bovendien erg duur.

Om het palladium te kunnen vangen hebben Ian Yunus en Shen-Long Tsai een eiwit gemaakt. Dit eiwit hebben ze opgebouwd uit een palladium-bindend peptide dat met zijn vrije aminogroep is vastgemaakt aan een cellulose bindend peptide. Om het geheel af te maken binden de onderzoekers het eiwit aan cellulose zelf. Het eiwit is goedkoop om te maken en robuust.

Bij lage pH waardes bindt het eiwit selectief palladium terwijl het andere metalen met rust laat. De palladium kun je vervolgens weer verwijderen in een verwarmde oplossing van thio-urea. Het eiwit is daarna nog meerdere malen te gebruiken. De onderzoekers proberen nu het systeem te optimaliseren en geschikt te maken voor verschillende omstandigheden.