Arno van 't Hoog

Arno van ‘t Hoog is freelance wetenschapsjournalist.

Hij leerde als 17-jarige titreren op het HLO tijdens een opleiding medische biotechnologie. Die opleiding bracht hem als stagiair op de genetica-afdeling van professor Hans Galjaard, in een tijd dat handmatig sequensen van DNA voortkroop met een tempo van 300 a 400 basen per etmaal. Tijdens de vervolgstudie moleculaire biologie in Leiden koos hij ervoor de richting van de journalistiek uit te gaan. Hij ging freelancen en werd vervolgens redacteur bij Bionieuws en hoofdredacteur van C2W.

Als freelancer schrijft hij tegenwoordig over levenswetenschappen en chemie. Dat kan gaan over genomics, medicijnontwikkeling of het liefdesleven van vissen. In de weekenden titreert Arno nog regelmatig om de waterwaarden van zijn zeeaquarium op peil te houden.

Contactinformatie

Website:
www.arnovanthoog.nl
  • RBF08385 copy
    Verdieping

Modelleur van de volgende uitbraak

2021-05-27T13:03:00

‘Kunnen we de ontsnapping van een virus aan vaccinatie voorspellen?’ vraagt viroloog Sebastian Lequime zich af. Hij combineert next generation sequencing en brute computerkracht om de evolutie van virussen te reconstrueren.

• ANP-426051555
    Verdieping

Hoe we plastic uit de vuilverbrandingsoven houden

2021-04-07T14:00:00

Het in februari gestartte Nationaal Platform Plastics Recycling wil op de korte termijn plastic uit de vuil­verbrandingsoven weghouden.

• iStock-131404842
    Opinie & Analyse

Alleen via chemie krijgt plastic een tweede leven

2021-03-31T09:44:00

Met het persen van kringloopbloempotjes bouw je geen nieuwe industrie, betoogt Arno van ’t Hoog.

• jdkl

Sequencing tot in detail

2021-03-11T14:00:00

Single cell RNA-sequencing is sinds 2016 uitgegroeid tot een standaardtechniek. Internationale consortia bouwen aan referentieatlassen van organen en tumoren, waarvoor ze vele miljoenen cellen karakteriseren. Single cell-diagnostiek komt zo geleidelijk binnen bereik.

• fff
    Opinie & Analyse

Op het eind wordt alles (vloei)stof

2021-02-10T12:15:00

In de loop van 2021 mag je in Nederland juridisch naast begraven of cremeren ook kiezen voor resomeren: het stoffelijk overschot hydrolyseren in loog. Wat is de chemie erachter?

• Toxic_boek
    Media

Zenuwslopende chemie

2021-01-19T15:38:00

Het boek Toxic beschrijft de ontwikkeling van chemische wapens, en toont hoe de westerse wereld decennialang in het geheim voortbouwde op dodelijke innovaties uit nazi-Duitsland.

• fdhbg
    Opinie & Analyse

Wetenschap bloeit niet aan de keukentafel

2020-12-03T11:15:00

De eerste chaos van de Nederlandse lockdown in april is achter de rug. Maar veel jonge onderzoekers worstelen nog met labroosters, thuiswerken en studenten begeleiden. Pas over een jaar of twee zal echt duidelijk zijn hoe ingrijpend de coronacrisis is geweest.

• Oef
    Verdieping

Goed gedrag komt niet vanzelf

2020-11-04T13:00:00

De National Survey on Research Integrity wil in kaart brengen wat kwalitatief goede wetenschap in de weg staat, variërend van hoge werkdruk tot slodderwetenschap.

• sport
    Verdieping

‘Je bent wat je zojuist at’

2020-10-09T11:55:00

De wetenschap brengt met stabiele isotopen, gaschromatografie en scanners het sportlijf in beeld, plus het effect van nieuwe supplementen en dieetregimes. Meer keus dan de spreekwoordelijke boterham met pindakaas dus.

• pagode

Hoe hechter, hoe beter

2020-09-15T13:00:00

Slijtage van de bladgouden bekleding van de Schwedagonpagode zorgt voor hoofdbrekens in Myanmar. Lise Vermeersch onderzoekt of chemische en materiaalkundige inzichten uit de elektronica-industrie kunnen helpen met duurzame restauratie.

• dendritische cel

Supercel regisseert virusafweer

2020-06-24T13:00:00

Vlaamse onderzoekers hebben een nieuw type immuuncel beschreven dat een centrale rol speelt in de afweer tegen bijvoorbeeld longvirussen. Ook de kankerimmuuntherapie leert hiervan.

• Osterhaus1

Criticaster van de Hollandse aanpak

2020-06-16T16:00:00

Viroloog Ab Osterhaus is vaak kritisch op de Nederlandse corona-aanpak, en pleit voor grondiger voorbereiding in vredestijd. ‘We zitten nu nog in een relatief milde pandemie.’

• ophoping

Wegwijs in tumortherapie

2020-05-07T11:31:00

Proteomics laat zien hoe tumorcellen reageren op therapie of juist resistent worden, stelt Maarten Altelaar, die het toepaste op een combinatietherapie tegen een ernstige vorm van borstkanker.

• Hawkins
    Media

Glimmend standbeeld voor een pionier

2020-03-10T16:00:00

De biografie van Henri Termeer leert veel over de ontstaanstijd van de medische biotechnologie, maar de hoofdrolspeler zelf blijft een tikje ongrijpbaar.

• algen
    Verdieping

De zee omploegen voor verf en diesel

2020-03-05T14:00:00

Wieren en microalgen groeien snel en ze bevatten interessante koolhydraten, vetzuren en eiwitten. Onderzoekers krijgen kweek en bioraffinage steeds beter in de vingers. Experts verwachten de eerste rendabele toepassingen in fijnchemie en aquacultuur.

• vuurwerk
    Opinie & Analyse

Geen langer leven zonder vuurwerk

2020-02-14T11:55:00

Vuurwerk lijkt minder vanzelfsprekend te worden nu gemeenten en landelijke politiek steeds meer voelen voor een totaalverbod. Stel dat het verboden wordt, wat is dan het effect op milieuvervuiling en onze gezondheid?

• electrspinning

Draden trekken voor weefselherstel

2020-02-07T13:00:00

Met elektrospinning kun je poreuze materialen ontwerpen die lichaamscellen doen denken aan de eiwitmatrix in onze weefsels. Wie de receptuur goed kiest, kan zo implantaten maken die het lichaam aanzetten tot herstel zonder littekens.

• Akshay
    Verdieping

Patisiran lost lang staande belofte van RNAi-medicijn in

2019-12-20T14:33:00

RNA-interferentie heeft de kliniek bereikt. Het eerste middel is gericht op een zeldzame erfelijke ziekte, maar volgens Akshay Vaishnaw van Alnylam Pharmaceuticals biedt de technologie ook kansen bij dementie en hoge bloeddruk.

• bagger
    Opinie & Analyse

Zorgen en frustratie rond fluorvervuiling

2019-10-23T14:59:00

Nieuwe milieunormen voor PFAS (fluorverbindingen) hebben grondverzet en baggerprojecten praktisch stilgelegd. Elke kuub verplaatste aarde moet gecontroleerd worden. Overdreven of niet?

• rfgre