Aan RNA-resten in bloed van een patiënt moet je kunnen aflezen of hij een bacteriële of een virale ontsteking van de luchtwegen heeft. En dus of je wel of geen antibiotica moet voorschrijven, stellen Ann Falsey en collega’s van de University of Rochester (VS) in Scientific Reports. Ze hebben er meteen maar octrooi op aangevraagd.

De oorzaak van zo’n luchtweginfectie is vaak heel lastig te vinden. Vaak is sprake van een mix van virussen en bacteriën. De virussen aantonen is niet zo moeilijk maar alleen als je zeker weet dat er geen enkele bacterie bij betrokken is, kun je veilig van antibiotica afzien - dus meestal schrijven artsen die sowieso voor, gewoon voor de zekerheid.

Falseys idee is om alleen te kijken hoe het lichaam op de infectie reageert. Je mag immers verwachten dat een virus nét niet dezelfde genen van de patiënt activeert als een bacterie. Dat idee is niet nieuw en er lag al een lijstje met een tiental genen die logischerwijs het bekijken waard zouden moeten zijn.

Dat is nu in de praktijk uitgeprobeerd door boodschapper-RNA te extraheren uit bloedmonsters van 94 patiënten, en te kijken van welke genen dat RNA afkomstig was. Tegelijk werd met traditionele microbiologische technieken zo nauwkeurig mogelijk vastgesteld of er wel of geen bacteriën bij de infecties betrokken waren.

Er kwam ten eerste uit dat dat eerdere lijstje klopte: al die genen reageren anders op bacteriën dan op virussen. Maar er kwam ook uit dat er andere genen zijn die nog beter kunnen dienen als indicator.

Er ligt nu een setje van elf genen dat in 80 tot 90% van de gevallen correct aangeeft of bacteriën bij de infectie zijn betrokken. Dat is natuurlijk nog niet nauwkeurig genoeg voor klinische toepassing, en 94 patiënten is een te kleine groep om harde conclusies aan te verbinden. Maar het begin is er.

bron: University of Rochester