Genetische modificatie nekt hardnekkige infecties

Amerikaanse onderzoekers hebben een virus ontwikkeld dat niet alleen schadelijke bacteriën aanvalt, maar ook de biofilm oplost waarin die bacteriën zichzelf verschansen. In vitro is het 99 procent effectief tegen E.coli, zo schreef James Collins (Boston University) onlangs in PNAS.

De uitvinding heeft zowel medische als industriële toepassingen. Biofilmvorming is de belangrjikste reden dat bepaalde infecties, zoals chronische oorontstekingen bij kinderen en longontstekingen bij patiënten met cystic fibrose, zo hardnekkig kunnen zijn. Maar biofilms hebben ook de neiging om waterleidingen te verstoppen.
Een biofilm bestaat uit een kolonie bacteriën, die zichzelf bij elkaar houdt met een kleverige matrix van koolwaterstoffen. Deze matrix houdt tevens antibiotica en cellen uit het immuunsysteem uit de buurt. Vergeleken met los rondzwemmende bacteriën vergroot dit de resistentie tegen antibiotica met een factor duizend, stelt Collins.

Zijn idee was nu om een virus te nemen dat toch al de bacterie in kwestie aanvalt. Daar zette hij een extra gen in dat zorgt voor de aanmaak van het enzym dispersine B. Dit enzym hydrolyseert het beta-1,6-N-acetyl-D-glucosamine, dat de biofilm bij elkaar houdt. Inderdaad nam hierdoor de effectiviteit van het virus toe met een ordegrootte 4,5.

Het huidige virus valt specifiek een bepaalde E.coli-biofilm aan. Maar Collins denkt dat het met de huidige genetische techologie niet moeilijk moet zijn om een universeel virus te maken dat elke biofilm lust.

Nadeel is wel dat niet helemaal duidelijk is welke uitwerking zo’n virus op de mens heeft. In Oost-Europa en Rusland schijnen dergelijke virussen al decennia te worden gebruikt om infecties te behandelen maar de Amerikaanse FDA heeft er nog nooit een goedgekeurd. Collins denkt dat daar wel verandering in komt als er echt veel bacteriën resistent worden tegen de huidige antibiotica.

bron: Technology Review