‘Veel basale aspecten uit de chemie komen samen bij glycochemie’

HV_Marthe Walvoort-07

Twee prijzen winnen binnen één maand is niet iedere wetenschapper gegeven, zeker niet zo vroeg in een carrière. Maar je moet glycochemicus Marthe Walvoort behoorlijk prikkelen om haar te laten zeggen ‘ik ben trots’. Ze benadrukt vooral hoe belangrijk een stimulerende omgeving is voor succes.

Naast haar inspanningen op het gebied van outreach, inclusiviteit, diversiteit en hulp aan startende onderzoekers, bouwt adjunct-hoogleraar chemische glycobiologie Marthe Walvoort (38) gestaag aan een carrière gestoeld op suikers: enerzijds de rol van glycanen in bacteriën en anderzijds de suikermoleculen in moedermelk. Ze kreeg in december zowel de Early Career Award van de KNAW als de Athena Award van NWO. Die eerste is volgens de KNAW bedoeld voor ‘onderzoekers in Nederland die aan het begin van hun carrière staan en vernieuwende, originele onderzoeksideeën hebben’. Die tweede gaat uitsluitend naar vrouwelijke wetenschappers en heeft een nadrukkelijk rolmodel-aspect.

0098-Mockup-KNCV_Betaalhekje_412x374

Verder lezen?

• krijg toegang tot ons online archief met meer dan 10.000 artikelen over chemie, life sciences en procestechnologie;
  • kijk webinars live mee of later terug, lees exclusieve online-only content en plaats reacties op artikelen;
  • ontvang elke week onze nieuwsbrief C2Weekly in je mailbox met nieuws en ontwikkelingen zodat je altijd up-to-date bent.

Als lid van de KNCVKVCVNBV, of NVBMB  heeft u onbeperkt toegang tot deze site, u kunt hier inloggen.

0098-Mockup-KNCV_Betaalhekje_Logo-balk