Verkoolde paddenstoelen leveren prima anodes voor lithium-ionaccu’s op. De porositeit is precies goed, melden onderzoekers van UC Riverside in Scientific Reports.

Het grootste voordeel is dat je het materiaal niet met agressieve chemicaliën hoeft te behandelen om het poreus te maken, wat de accu-industrie van een ernstig afvalstoffenprobleem zou afhelpen.

Mihri Ozkan en collega’s gebruikten er de buitenhuid voor van de hoed van portobello-champignons (Agaricus bisporus) die ze kochten op de markt.. Uit de huidjes stansten ze rondjes, die ze eerst vijf uur droogden bij 500 graden Celsius en vervolgens twee uur pyrolyseerden bij 700, 900 of 1100 graden.

De verkoolde velletjes verwerkten ze vervolgens als anode in knoopcellen van het formaat CR2032, met lithiumfolie als kathode en microporeus polypropeen als scheidingsmembraan.

Vooral het bij 1100 graden gepyrolyseerde materiaal bleek aardig te werken. Het leverde anodes op die na 700 laadcycli nog een capaciteit van 260 ?mAh/g haalden.

De onderzoekers vermoeden dat deze vorm van koolstof zichzelf activeert. Normaal gesproken gebruik je daar een kaliumhydroxide-oplossing voor. Paddenstoelen bevatten van zichzelf zeer veel kaliumzouten en het ligt voor de hand dat die ook de vorming van nanoporiën bevorderen.

Of het realistisch is om te dromen van paddenstoelbatterijen in alle elektrische auto’s is intussen de vraag - hoe kweek je er genoeg en hoeveel champignonsoep als bijproduct kan de mensheid verdragen?

bron: UC Riverside