Nieuw algoritme vult eiwitmodellen aan

myoglobin_heme_inthespotlight_web

Beeld: NKI / Razvan Borza

De mogelijkheid om eiwitvouwing te voorspellen met kunstmatige intelligentie veroorzaakte een ware aardverschuiving in de structurele biologie, maar de voorspellingen kennen verschillende gebreken. NKI-onderzoekers gebruiken hun eigen algoritme om enkele van deze gebreken te verhelpen.

Eiwitstructuren bepalen vergde arbeidsintensieve analyses in het lab, tot AlphaFold en RoseTTAfold in 2021 op het toneel verschenen. Beide methodes gebruiken artificiële intelligentie om eiwitstructuren te voorspellen op basis van de aminozuurvolgorde (zie ook ons achtergrondverhaal van februari 2022). De ontwikkeling had enorme impact, maar de modellen missen biologische context en interpretatie. AlphaFold voorspelt maar één toestand, terwijl eiwitten heel dynamisch zijn. Daarnaast hebben de eiwitmodellen geen liganden. Hemoglobine heeft bijvoorbeeld heem nodig om zijn structuur aan te nemen, maar dat heem is niet aanwezig in het AlphaFold-model. Deze tekortkomingen inspireerden onderzoekers in de groep van Anastassis (‘Tassos’) Perrakis aan het Nederlands Kanker Instituut (NKI) om databases te combineren en zo meer informatie in het model te stoppen.

0098-Mockup-KNCV_Betaalhekje_412x374

Verder lezen?

• krijg toegang tot ons online archief met meer dan 10.000 artikelen over chemie, life sciences en procestechnologie;
  • kijk webinars live mee of later terug, lees exclusieve online-only content en plaats reacties op artikelen;
  • ontvang elke week onze nieuwsbrief C2Weekly in je mailbox met nieuws en ontwikkelingen zodat je altijd up-to-date bent.

Als lid van de KNCVKVCVNBV, of NVBMB  heeft u onbeperkt toegang tot deze site, u kunt hier inloggen.

0098-Mockup-KNCV_Betaalhekje_Logo-balk