Zoogdieren blijken een enzym te hebben dat hun DNA vrij houdt van RNA-bouwstenen. Het corrigeert daarmee de meest voorkomende fout in dat DNA. En toch zag iedereen deze functie tot nu toe over het hoofd, zo blijkt uit een publicatie in Cell.

Die inbouw van RNA-nucleotiden in het DNA is een heel logische fout. Chemisch gezien lijken beide groepen moleculen immers sprekend op elkaar. Maar RNA is gevoeliger voor hydrolyse en dus minder stabiel, zodat deze fout de kans vergroot dat het DNA breekt en de genetische informatie beschadigd raakt.

Onderzoekers van de University of Edinburgh (Schotland) kwamen het reparatiemechanisme toevallig op het spoor toen ze onderzoek deden naar het syndroom van Aicardi-Gouttières, een zeldzame autoimmuunziekte die bij baby’s leidt tot ernstige hersenbeschadigingen. Bekend is dat deze aandoening wordt veroorzaakt door fouten in het RNase H2-gen.

Proeven met muizen, waarin dit gen was uitgeschakeld, lieten een onverwacht bijverschijnsel zien. In elke cel van de muizenembryo’s bleek het aanwezige DNA gemiddeld meer dan een miljoen RNA-bouwstenen te bevatten.

Het kan dus niet anders of RNase H2 is essentieel voor het voorkómen of achteraf herstellen van deze weeffoutjes. Hoe dat dan precies werkt, is overigens nog niet duidelijk.

bron: University of Edinburgh