Vanaf juni kan elke Nederlander met verkoudheidsklachten zich laten testen op het SARS-CoV-2. Dit betekent in de praktijk dat we naar zo’n 30.000 tests per dag zouden kunnen gaan.

Maar hebben we wel voldoende apparatuur en materialen voor zoveel tests? ‘Jazeker’, is het geruststellende antwoord van arts-microbioloog Ann Vossen (LUMC), tevens voorzitter van de landelijke taskforce moleculaire diagnostiek.

In de maanden maart en april was er nog sprake van ernstige tekorten bij laboratoria die patiënt-monsters testen op het nieuwe coronavirus. ‘De problemen lagen vooral in de DNA/RNA-extractiekits’, verklaart Vossen. ‘De fabrikanten leverden wel, maar alleen in kleine hoeveelheden. Tijdens de uitbraak kon de aanvoer de vraag daardoor niet aan. Dat zag je overal in Europa.’