Vaccinatie met het eiwit alfa-lactalbumine beschermt vrouwtjesmuizen tegen borstkanker. Mits ze oud genoeg zijn om af te kunnen zien van het actieve gebruik van hun melkklieren, zo melden Amerikaanse onderzoekers op de website van Nature Medicine.

Het zou voor het eerst zijn dat een preventief vaccin wordt bedacht tegen een vorm van kanker die niet door een virus wordt veroorzaakt.

Probleem met zulke vaccins is dat ze een immuunrespons moeten opwekken tegen een eiwit dat alleen uit een tumor kan komen. En de meeste tumorcellen produceren eiwitten die zó sterk lijken op die uit een gezonde cel, dat een vaccin ook het immuunsysteem op die gezonde cellen zou gaan afsturen. Met tamelijk desastreuze gevolgen, uiteraard.

De grap van alfa-lactalbumine blijkt nu te zijn dat het in gezonde melkkliercellen eigenlijk alleen tot expressie komt wanneer er daadwerkelijk melk wordt geproduceerd. De meeste borsttumoren maken het wél voortdurend aan. Dus kweek je een immuunreactie tegen dit eiwit bij vrouwen die geen plannen meer hebben om ooit nog een baby melk te geven, dan zou dat geen kwaad moeten kunnen.

Experimenten met genetisch gemodificeerde muizen met aanleg voor borstkanker lieten inderdaad zien dat de vaccinatie ze afdoende beschermt: de gevaccineerde proefdieren kregen geen van allen kanker, de gehele ongevaccineerde controlegroep juist wél. Daarbij leidde de vaccinatie niet tot zichtbare ontstekingsreacties in de melkklieren.

Eer men het ook bij mensen gaat uitproberen, zal intussen nog wel een paar jaar duren.