Aan RNA in het bloed kun je snel het verschil zien tussen bloedvergiftiging en een systemische ontsteking die niet door een bacteriële infectie is veroorzaakt. Zo weet je tenminste of je de doodzieke patiënt antibiotica moet geven of juist niet, melden Amerikaanse, Australische en Nederlandse onderzoekers in PLOS Medicine.

Nu moeten artsen in zo’n geval nog grotendeels afgaan op hun intuïtie. Bloedvergiftiging (sepsis) is de ‘infectiepositieve’ vorm van systemic inflammatory response syndrome (SIRS). De andere heet ‘infectienegatief’. In beide gevallen is sprake van een op hol geslagen immuunsysteem; de verschijnselen lijken sprekend op elkaar en zijn zo acuut levensbedreigend dat je geen tijd hebt om het bloed op kweek te zetten en te zien of er wel of geen bacterie in zit.

Vandaar dat de onderzoekers zochten naar biomarkers die sneller zijn te analyseren. Met microarrays vergeleken ze daartoe de RNA-expressie van enkele duizenden genen in bloedmonsters van 74 Australische patiënten met bloedvergiftiging (sepsis) en 31 die aan een operatie een infectienegatieve ontsteking hadden overgehouden.

Met behulp van algoritmes, ontwikkeld door het Australische bedrijf Immunexpress, is onderzocht welke biomarkers er het meest toe doen. Er kwam een combi uit van vier RNA’s, corresponderend met de genen CEACAM4, LAMP1, PLA2G7 en PLAC8, waaraan je het verschil zou moeten kunnen zien.

Onder de naam ‘Septicyte Lab classifier’ wil men nu op termijn een test op basis van dit viertal op de markt brengen.

Om te beginnen is de test uitgeprobeerd op 345 Nederlandse patiënten. Uit de voorlopige resultaten blijkt dat hij binnen 4 tot 6 uur 90% van de sepsisgevallen kan identificeren. Dat is nog lang niet perfect, maar significant beter dan wat je met de huidige methodes te weten komt na 24 uur op de intensive care. En de onderzoekers denken dat het uiteindelijk ook binnen anderhalf uur moet lukken.

Voordat Septicyte Lab op de markt kan komen is nog veel meer onderzoek nodig, onder meer om vast te stellen of het ook werklt bij niet-Nederlanders.

bron: PLOS