Met nanogoudstaafjes, lipoproteïnen en infraroodlicht kun je chronische pijn bestrijden. Zonder de betrokken neuronen permanent te beschadigen, beloven onderzoekers van de universiteit van Kyoto in Angewandte Chemie.

Het idee is dan dat je de nanostaafjes coat met de lipoproteïnen, zodat ze zich na injectie in de bloedbaan onder meer hechten aan het celmembraan van die neuronen. Zoals bekend zijn zulke staafjes prima antennes voor infraroodlicht. Onder invloed van een IR-lamp warmen ze dus veel harder op dan hun omgeving. Dat activeert de thermosensitieve TRPV1-calciumkanalen in het membraan, en als je dat lang genoeg volhoudt stompt het neuron als het ware af en registreert het helemaal geen pijn meer.

Volgens Tatsuya Murakami en collega’s heeft het twee voordelen: je hoeft de neuronen er niet genetisch voor te modificeren (alsof dat bij mensen ooit acceptabel zou zijn) , en de nanogoudstaafjes blijven lange tijd op hun plek zitten zodat je er telkens als de pijn terugkomt opnieuw de IR-lamp op kunt zetten.

In hoeverre ze het al in de praktijk hebben uitgeprobeerd, blijft helaas onduidelijk.

bron: Kyoto University