Amerikaanse onderzoekers ontwikkelden cellulose nanokristallen die overtollige chemomedicijnen in het lichaam kunnen afvangen.

Anionic HCNC

Harige cellulose nanokristallen, waaronder de anionische variant die het onderwerp is van deze publicatie

Beeld: Amir Sheikhi

Chemotherapie is nog steeds een van de meest toegepaste behandelingen tegen kanker ter wereld, maar de hevige bijwerkingen van chemotherapiemedicijnen zijn een grote zorg voor patiënten. De systematische circulatie van deze medicijnen geeft ongewenste bijwerkingen, omdat ze ook gezond weefsel beschadigen. Om dit effect te verminderen, moeten de medicijnen uit de bloedsomloop worden gehaald.

Harige cellulosenanokristallen bieden wellicht uitkomst. Amerikaanse onderzoekers ontwikkelden een efficiënt nanoadsorbent dat meer dan 6 mg doxorubicine (DOX), een veelgebruikt kankermedicijn, afvangt per gram adsorbent bij fysiologische condities. Dit is een verbetering van 3200% vergeleken met andere nanoadsorbenten. Ze publiceerden hun resultaten in Materials Today Chemistry.

De onderzoekers zien nanocellulose als veelbelovende kandidaat om medicijnen af te vangen, omdat het niet cytotoxisch of biodegradeerbaar is in het menselijk lichaam. De onderzoekers ontwikkelden anionische harige cellulose nanokristallen, ook wel elektrosterisch gestabiliseerde nanokristallijne cellulose (ENCC) genoemd. Harige cellulose nanokristallen zijn aan beide uiteinden uitgerust met amorfe cellulose ketens (haren), die via gecontroleerde oxidatie van cellulose vezels gesynthetiseerd zijn. De onderzoekers laten zien hoe deze nanokristallen in-vitro aan positief geladen medicijnen binden en DOX afvangen. De ENCC haalt het medicijn direct uit het testmedium en maakt het op efficiënte wijze onschadelijk. Ze verwachten dat deze technologie de weg vrijmaakt voor een nieuwe generatie goedkope medicijnafvangers.