Biologisch geteelde uien bevatten meer antioxidanten dan uien op kunstmestbasis. Onderzoekers in dienst van de Ierse overheid hebben dat voor het eerst redelijk overtuigend aangetoond, schreven ze onlangs in het Journal of Agricultural and Food Chemistry.

Eerder onderzoek in deze richting overtuigde niet omdat de verschillen net zo goed aan het weer konden liggen. Dilip Rai en collega’s van het Teagasc Food Research Centre in Carlow kweekten daarom zes jaar achter elkaar twee uienrassen, de rode Red Baron en de gele Hyskin, op identieke en naast elkaar gelegen lapjes grond. De helft kreeg kunstmest en pesticides, de andere helft werd behandeld volgens de Europese regels voor ‘biologische’ producten.

Elk jaar werden gevriesdroogde extracten van de resulterende uien geanalyseerd met HPLC-vloeistofchromatografie. Qua antioxidanten kwamen daar een paar dingen uit die je kon verwachten, zoals een hogere anthocyaanconcentratie in de rode uien en een hoger quercetinegehalte in de gele. Ook zag je de concentraties schommelen als gevolg van de weersomstandigheden gedurende het oogstjaar.

Maar er kwam ook uit dat het antioxidantengehalte van de biologische uien gemiddeld over zes jaar 10 tot 50% hoger lag, en dat de extracten een duidelijk hogere antioxidant-activiteit vertoonden. Rai vermoedt dat het komt doordat biologische teeltmethodes leiden tot meer stress voor de planten. Dat activeert weer verdedigingsmechanismes, waar die antioxidanten deel van uitmaken. De publicatie suggereert overigens dat het verschil meer in het bodembeheer (dus de bemesting) dan in de pesticides zit.

Over de vraag of biologische uien dankzij al die extra antioxidanten daadwerkelijk gezonder voedsel zijn, laten de auteurs zich wijselijk niet uit.