Aquariumvissen barsten van de resistentie tegen een breed spectrum aan antibiotica. Maak de vissenbak dus liever schoon met handschoenen aan, waarschuwen onderzoekers van Oregon State University.

Ze schatten overigens in dat het gevaar voor mensen nog wel meevalt. Wel heeft de wereldwijde siervissenteelt, naar schatting goed voor 15 miljard dollar omzet per jaar, zichzelf waarschijnlijk een groot probleem bezorgd door jarenlang veel te gemakkelijk om te gaan met antibiotica.

In het Journal of Fish Diseases melden de onderzoekers dat ze het simpelweg hebben uitgeprobeerd door bij een importeur in Portland 32 verschillende siervissen aan te schaffen. Uit hun nieren wisten ze in totaal 64 verschillende bacteriën te isoleren en op kweek te zetten, die ze identificeerden aan de hand van hun DNA. Er zaten onder meer Aeromonas-, Pseudomonas- en Staphylococcus-soorten bij, die in principe net zo goed mensen kunnen infecteren als vissen.

Vervolgens werden 9 sterk uiteenlopende antibiotica uitgeprobeerd op de kweekjes. Tegen elk daarvan bleken er wel een paar resistent. Tegen het veel gebruikte tetracycline was zelfs 77 procent van de bacteriën bestand.

Gesuggereerd wordt dat kenners van de siervisbranche, en het daar gangbare antibioticagebruik, zich hier in het geheel niet over zullen verbazen.

Het goede nieuws is dat het maar heel zelden schijnt voor te komen dat vissen mensen aansteken met een bacteriële infectie. Handschoenen dragen en in elk geval niet met open wonden in het viswater komen, is desondanks niet onverstandig.

Wat de onderzoekers betreft moeten ook aquariumliefhebbers trouwens voorzichtiger worden met antibiotica: nieuw gekochte vissen een poosje in quarantaine houden, zieke vissen direct verwijderen en leren hoe je het verschil ziet tussen een bacteriële infectie en een kwaal waar antibiotica sowieso niet tegen helpen.

bron: Oregon State University