Britse subsidiegever sluit massaproducenten van slechte onderzoeksvoorstellen uit

De Britse wetenschappelijke wereld is woedend op de Engineering and Physical Sciences Research Council (EPSRC). Die subsidiegever gaat namelijk wetenschappers, die te vaak een kansloos onderzoeksvoorstel hebben ingediend, een jaar lang verbieden om überhaupt nog iets aan te vragen. Dit om het peer-reviewsysteem een beetje te ontlasten.

Een petitie tegen de als 'scientific blacklisting' omschreven maatregel is al door 900 onderzoekers ondertekend. De Nature-redactie citeert onder meer de Schotse chemicus Sir Fraser Stoddart, die tegenwoordig in de VS werkt. Die vindt de zwarte lijst ‘absolutely beyond the pale’. “Amerikaanse subsidiegevers zouden niet eens durven te komen met een plan om academici van welke universiteit dan ook te beletten om een aanvraag te doen.”

Een andere wetenschapper noemt de maatregel ‘draconisch’ en ‘diep oneerlijk’ en overweegt voortaan geen peer reviews meer voor de EPSRC te doen.

De zwarte lijst is bedoeld voor wetenschappers die de afgelopen twee jaar minstens drie voorstellen hebben ingediend die op de onderste helft van een prioriteitenlijst terecht kwamen, en van wie in die periode meer dan 75 procent van de voorstellen zijn afgewezen. Volgens het EPSRC gaat het om 200 tot 250 onderzoekers, 5% van het totale aantal aanvragers. Die zijn samen echter wel goed voor 10% van alle aanvragen.

Een beetje wrang is wel dat de maatregel al per 1 juni ingaat, zodat de getroffen wetenschappers niet meer de kans krijgen om hun leven te beteren. Wie de zwarte lijst niet meer kan ontlopen krijgt een gesprek; wie er nog maar één afwijzing van verwijderd is, krijgt een waarschuwingsbrief. Maar volgens EPSRC-baas David Delpy overleeft het peer-reviewsysteem geen verder uitstel van de maatregel meer. Momenteel wordt bij hem maar 24 procent van de aanvragen gehonoreerd, en in sommige vakgebieden maar 15%.

Hij schat dat het aantal aanvragen eigenlijk 30% lager zou moeten zijn om zijn organisatie een beetje normaal te laten functioneren. Vandaar ook een andere maatregel, namelijk om het ongevraagd opnieuw indienen van afgewezen voorstellen voortaan te verbieden.