Een overdosis van een tot nu toe onbekend eiwit, genaamd Sprouty1, bezorgt muizen een slank lijf en extra stevige botten. Wellicht kun je er ook bij mensen obesitas en botontkalking mee te lijf gaan, zo suggereren onderzoekers van het Maine Medical Center Research Institute in het FASEB Journal.

Volgens de titel van de publicatie is Sprouty1 (afgekort Spry1) ‘een kritische regelknop voor de ontwikkelingsrichting van mesenchyme stamcellen.’ Deze bindweefselstamcellen kunnen zich zowel tot botweefsel als tot vetweefsel ontwikkelen. De verhouding tussen die twee wordt bepaald door een combinatie van groeifactoren, en Spry1 lijkt twee van die groeifactoren (CEBP-bèta en PPAR) te blokkeren.

De onderzoekers hebben het uitgeprobeerd met twee groepen genetisch gemodificeerde muizen. Bij de ene groep stond het gen voor Spry1 uit, bij de andere kwam het juist extra tot expressie. Die laatste muizen waren slanker dan normaal en hadden dikkere botten, bij de eerste groep was het juist omgekeerd. Werd het gen gedeblokkeerd, dan kregen ze hun normale botsterkte weer terug.

In hoeverre Sprouty1 echt te gebruiken is als geneesmiddel, en hoe je de toediening dan moet aanpakken, is intussen nog volmaakt onduidelijk.

bron: Federation of American Societies for Experimental Biology