Onderzoekers van de KU Leuven en de Universiteit Antwerpen bouwen aan een fotoelektochemische cel die vervuilde lucht zuivert en gelijktijdig waterstof oogst.

‘Wij toonden onlangs aan dat het mogelijk is om een vervuiling met kleine organische moleculen uit lucht om te zetten in onschadelijke restproducten, en een deel van de energie uit die omzetting in handen te krijgen in de vorm van waterstof’, vertelt Sammy Verbruggen, postdoc bij de onderzoeksgroep duurzame energie, lucht en water technologie (DuEL) van de Univer­siteit Antwerpen.

Het resulteerde in maart in een publicatie in ChemSusChem. ‘Nu is de efficiëntie van het proces nog lang niet hoog genoeg om het ook economisch te kunnen inzetten’, schetst de Antwerpse wetenschapper.

De groep van Johan Martens in Leuven ontwikkelde eerder al fotoelektrochemische cellen die vloeistoffen en vocht uit lucht konden omzetten in waterstofgas, aldus Verbruggen. ‘In Antwerpen werkten wij aan luchtzuivering onder invloed van licht. We besloten die twee concepten te combineren.’

Fotostroom

Het combineren leverde een cel op met een anode van TiO2, die onder uv-licht zorgt voor de fotokatalytische afbraak van kleine organische stoffen als methanol, ethanol en azijnzuur. De daarbij gevormde protonen diffunderen door het membraan naar de metaalkathode. Daar combineren ze met de uit de anode omgeleide elektronen tot waterstofgas.

Een punt was wel dat Martens’ cellen het best presteerden onder inert stikstofgas. Vervuilde lucht bevat ook zuurstof en de vraag was in hoeverre die de elektronen zou wegvangen aan de lichtgevoelige anode. Ook bij een luchtmengsel met zuurstof maten de onderzoekers echter nog een fotostroom. Dit maakt het systeem in beginsel toepasbaar om lucht te reinigen die is vervuild met kleine organische oplosmiddelen uit bijvoorbeeld de verf- of textielindustrie.

‘We willen een cel die werkt op gratis zonlicht’