Harmen Kamminga

Harmen Kamminga schrijft als freelance journalist voor onder meer C2W en Chemische Feitelijkheden.

Harmen verwondert zich graag over de levende natuur en rollen die mensen daarin willen spelen. Dus studeerde hij moleculaire biologie en psychologie. Hij combineert een onderzoekende geest met groot enthousiasme om zijn vondsten te delen. Talent om dat schrijvend te doen openbaarde zich al op de basisschool. Voor C2W verdiept Harmen zich vaak in onderwerpen rond loopbaan en opleiding.

In loze uurtjes tussen werk en gezin verblijft Harmen graag in boeken en tijdschriften. De natuur haalt hij naar zich toe door met de kids vlinders te kweken of padden over te zetten. Hij hoopt snel weer meer en langer naar buiten te kunnen.

Contactinformatie

hkamminga@telfort.nl
Website:
www.harmenkamminga.nl
  • Verdieping

Kies je strijd: vijf grote uitdagingen

2020-09-17T13:00:00

Grote ontdekkingen in de chemie en life sciences gaven mede vorm aan de wereld zoals wij die nu kennen. De toekomst vraagt om nieuwe doorbraken. Ofschoon per definitie arbitrair, selecteerden wij met hulp van de lezers de vijf grootste uitdagingen voor ons kennisgebied.

• Nieuws

‘Geld als beloning wordt overschat’

2020-08-04T16:00:00

Als hr-consultant merkt Kilian Wawoe hoe hardnekkig mechanistisch denken in organisaties nog is. ‘De mens is geen productiefactor die meer of beter werk verzet naarmate je er meer geld ingooit.’

MS-nose imiteert neus

2019-10-31T15:49:00

Smaakonderzoekers bouwen aan analysetechnieken om vluchtige organische componenten te kunnen meten van voedingsmiddelen. Voorlopig steekt deze MS-nose zijn neus nog niet buiten het lab.

• Nieuws

‘We openen een nieuwe legodoos’

2019-09-18T19:49:00

Theo Dingemans werkt aan zelfassemblerend polymeer PBDT

Bedrijf als leerplek

2019-08-16T09:26:00

Afgestudeerden in chemie of technologie zijn in trek bij vestigingen van multinationals in Nederland en Vlaanderen. Wie droomt van een loopbaan bij een multinational is echter nog niet klaar met leren. Een wetenschappelijke master

Toxicologen aan het werk

2019-08-16T07:28:00

Eén beroep, twee mensen: toxicologen Laura Wagenaar (L.W.) en Frans Russel (F.R) vertellen wat hun werk inhoudt en hoe zij erin zijn beland.

Calcium activeert protease

2019-06-07T10:10:00

Onderzoekers in Gent, Basel en Freiburg denken te weten welke rol een metacaspase speelt in de immuunrespons van plantencellen.

Biobased opleiden

2019-05-08T10:20:00

Uit het project Grenzeloos Biobased Onderwijs blijkt dat bedrijven competenties als vlot communiceren, samenwerken en in systemen denken voor nieuwe instromers in de biobased economy minstens zo belangrijk vinden als technische kennis.

Verwonderen in de klas

2019-04-12T09:19:00

In Nederland en Vlaanderen zijn verscheidene initiatieven om basisschoolleerlingen in aanraking te brengen met wetenschap en techniek. Kinderen vinden het leuk en leren wat over onderzoeken en ontwerpen.

Bacterieneuzen in beeld in 3D

2019-04-12T09:13:00

Ariane Briegel kijkt naar de interacties tussen de macromoleculen die samen de chemische neus van bacteriën vormen. Ze maakt die in intacte cellen zichtbaar met elektronencryotomografie.

Flexibele robots in agrofood

2019-03-12T14:44:00

Repeterend zwaar en saai werk in klamme kassen of in de vlees­verwerkingsindustrie lijkt een uitgelezen kans om robots in te zetten. Maar die kunnen nog niet goed overweg met de complexe werkom­gevingen. Innovatieprogramma FlexCRAFT wil dat de komende vier jaar veranderen.

Overwerken is de norm

2019-02-15T08:14:00

Een dertiende maand? Die heb je gewoon gewerkt. De gemiddelde werkende Nederlander werkt jaarlijks een maand over en bespaart zijn werkgever bijna € 3.200 aan salaris.

• Nieuws

PAT van buzz naar business

2018-12-07T10:59:00

Kwaliteitscontrole van biofarmaceutische producten hoeft zich door technologische vooruitgang niet langer te beperken tot analyse van het eindproduct. Met process analytical technology, ofwel PAT, kan het al eerder gebeuren.

• Opinie & Analyse

Het klinische nut van MammaPrint

2018-12-07T10:55:00

Kan genexpressietest MammaPrint goed genoeg aanwijzen bij welke borstkankerpatiënten een belastende nabehandeling met chemotherapie veilig achterwege kan blijven? Ja, menen oncologen op basis van ervaring en een grote prospectieve klinische studie. Nee, stellen sommige onderzoekers en Zorginstituut Nederland op basis van diezelfde studie.

Crowdfunding als eerste stap

2018-10-12T11:55:00

Crowdfunding is niet de nieuwe pinautomaat voor de wetenschap. Bij maatschappelijk aansprekende onderwerpen kunnen particuliere donaties wel een mooie aanvulling of een startbedrag voor onderzoek opleveren.

PLA uit wei dichtbij

2018-10-12T11:55:00

Vlaamse bio-ingenieurs ontwierpen een fundamenteel nieuwe route om lactide te synthetiseren. Die kan een revolutie teweeg­brengen in de productie van het bioplastic polymelkzuur.

SHE-officers in beeld

2018-08-17T11:59:00

Eén beroep, twee mensen: Guy Depauw van allnex in Drogenbos en Marte Sveistrup van DSM in Emmen vertellen wat hun functie safety, health and environment officer inhoudt en hoe zij erin terecht zijn gekomen.

Assessment geeft doorslag

2018-08-17T11:56:00

Je hebt een uitdagende functie op het oog. Je sollicitatie gaat goed. Jij vindt jezelf dé geschikte persoon. Toch slaag je er niet helemaal in om die zekerheid over te brengen. Hr stelt een assessment voor. Wat staat je te wachten?

Voorkom referentieblunders

2018-08-17T11:55:00

Stel, je potentiële nieuwe werkgever vraagt je naar referenties om jouw kwaliteit als kandidaat beter te kunnen beoordelen. Welke vijf dingen moet je dan vooral niet doen?

• Nieuws

Chromatografie zet de vaart erin

2018-08-17T11:54:00

Belgische wetenschappers willen in het ChIMiC-project de kwaliteit en de snelheid van multidimensionale chromatografie een impuls geven. Dit om het dreigende stuwmeer aan detectie- en analysevragen te kunnen verwerken.

Meer van Harmen Kamminga