Herprogrammering lukt zonder linke virussen

Staart- en levercellen van volwassen muizen zijn te herprogrammeren tot embryonaal-achtige stamcellen zonder dat je aan hun DNA hoeft te komen. Dat maakt de kans op serieuze bijwerkingen van stamceltherapie, zoals kanker, aanzienlijk kleiner, schrijven Amerikaanse onderzoekers deze week op de website van Science.

Dat je cellen kunt terugsturen naar hun embryonale toestand door groeifactoren te introduceren die bepaalde genen aanzetten, werd twee jaar geleden al ontdekt. Om die groeifactoren de cellen in te krijgen werd tot nu toe echter gebruik gemaakt van virussen die hun eigen DNA in dat van de gastheer plegen te monteren. Dat wordt algemeen beschouwd als bloedlink.

De groep van Konrad Hochedlinger (Harvard Medical School) heeft in plaats daarvan nu een adenovirus als drager gebruikt. Dat type virus laat het DNA van de gastheer met rust.

Het slechte nieuws is dat het herprogrammeren op deze manier slechts in hooguit 0,001 procent van de gevallen lijkt te lukken, en dat het me menselijke cellen nog helemaal niet is gelukt. Volgens Hochedlinger is het dan ook nog veel te vroeg om te zeggen dat het winnen va stamcellen uit embryo’s binnenkort nergens meer voor nodig is.

Die laatste opmerking heeft uiteraard politieke implicaties. Presidentskandidaat Barack Obama redeneert volgens dezelfde lijnen als Hochedlinger.John McCain is er nogal vaag over, maar zijn sidekick Sarah Palin is mordicus tegen het gebruiken van embryo’s. Die controverse is dus nog lang niet ten einde.