Originele manier om inhibitoren te maken

Door acrylamide te polymeriseren rond de functionele plek van een enzym, kun je een ‘molecularly imprinted polymer’ (MIP) maken dat andere exemplaren van datzelfde enzym herkent en onschadelijk maakt. Dat leggen onderzoekers van de Université de Technologie de Compiègne (Frankrijk) uit op de website van JACS.

Volgens de auteurs is het een geheel nieuwe toepassing van zulke MIP’s. Al eerder is voorgesteld om ze voor analysedoeleinden of als katalysator te gebruiken, maar het is voor het eerst dat er eentje in aanmerking komt voor de rol van geneesmiddel.

Om het uit te proberen gebruikten de auteurs trypsine. Een van de bekende inhibitoren van dit enzym is benzamidine. 4-aminobenzamidine werkt ook. En als je dat laat reageren met methacrylzuur tot methacryloylaminobenzamidine, lukt het nog steeds.

Dat laatste molecuul kan tevens dienen als startpunt voor de polymerisatie van acrylamides. Laat je het eerst binden aan trypsine en voeg je daarna acrylamides naar keuze toe, dan ontstaat een polymeerkluit die strak om het functionele deel van het enzym heen komt te zitten. Grootte en fysische eigenschappen zijn onder meer in te stellen via een slimme keuze van de monomeermix.

Haal je vervolgens de trypsine er van af (bijvoorbeeld door er een proteïnase-enzym op los te laten) dan houd je een ‘microgel’ over van polymeerbolletjes met een deuk die een negatieve weergave van trypsine is. En inderdaad blijken die bolletjes selectief trypsine te binden en andere enzymen, die niet in de deuk passen, met rust te laten. De inhibitie-activiteit is hierbij bijna 1000 maal hoger dan die van het benzamidine waar je mee begon.

bron: In the Pipeline