Perchloraat hoeft geen kwaad te kunnen

Dat de bodem van de planeet Mars perchloraationen (ClO4-) bevat, hoeft niet te betekenen dat er geen leven mogelijk is. Dat heeft Peter Smith, hoofd van het Phoenix-onderzoeksteam, dinsdag benadrukt tijdens een persconferentie.

Smith benadrukte tevens dat Nasa geen onderzoeksresultaten achterhoudt. Afgelopen weekend werd daar op internet druk over gespeculeerd. Wetenschappers zouden van een eerdere persconferentie zijn weggehouden uit vrees dat ze de verkeerde vragen zouden moeten beantwoorden.

Perchloraat is een oxidant waar de meeste Aardse levensvormen niet zo gek op zijn. Maar Nasa benadrukt dat in de Atacamawoestijn in Chili, waar perchloraat van nature in de bodem voorkomt, micro-organismen zijn aangetroffen die de stof tolereren. Ze hebben hem zelfs in hun metabolisme verwerkt, als energiebron. Ook bestaan er planten die perchloraat kunnen opnemen.

Bovendien maakt het perchloraat mogelijk deel uit van zouten die chemisch tamelijk inert zijn, en hoeft het dus niet meteen alle organische verbindingen in de buurt aan te vreten.

bron: NatureNews, BBC News, Associated Press