Mijten kunnen terpenen aanmaken. Minstens twee soorten hebben er werkende genen voor, melden onderzoekers uit Liverpool in het aan big data gewijde online-tijdschrift GigaScience.

Waar ze die terpenen voor gebruiken is nog onduidelijk, maar de onderzoekers hopen dat het feromonen zijn. Dat zou namelijk betekenen dat je er mijten mee in de val kunt lokken. Tot nu toe is geen enkele stof bekend waarmee je dat voor elkaar krijgt.

Normaal gesproken worden terpenen vooral geassocieerd met planten. Dat dieren ze aanmaken, is uitzonderlijk. De mijten lijken de benodigde genen ooit te hebben overgenomen van bodembacteriën of schimmels. Dat die daarna zijn blijven functioneren en er niet na korte tijd weer uit werden gewerkt, is eveneens zeer ongebruikelijk.

Er zaten ook genen bij voor carotenoïden, die je al evenmin verwacht bij dieren. Het verklaart de oranjerode kleur van de volwassen mijt.

De onderzochte soorten zijn overigens Leptotrombidium deliense, een soort die als parasiet leeft op mensen en scrubtyfus overbrengt, en Dinothrombium tinctorium, een reuzenfluweelmijt.

bron: University of Liverpool