Inschakelen is kwestie van antibiotica

Bescherming tegen hiv-besmetting zit standaard ingebouwd in het menselijk genoom. Je hoeft alleen het desbetreffende gen maar in te schakelen, zo schrijven Nitya Venkataraman en Alexander Cole (University of Central Florida, Orlando) in PLoS Biology.

Het gen codeert voor retrocycline, een defensine-eiwit met een sterke antimicrobiële werking. De meeste apen beschikken over dit gen. Mensen ook, maar bij ons is het een slordige 7 miljoen jaar geleden uitgeschakeld door een ‘nonsensmutatie’. Ergens halverwege zit sindsdien een stopcodon dat de vertaling naar retrocycline-eiwit voortijdig afbreekt.

De Amerikanen zijn er nu in geslaagd om de retrocyclineproductie opnieuw op te starten. Eerst voorzagen ze een celweekje in vitro van een gerepareerde versie van het gen, zobnder stopcodon. Hoewel de eiwitstructuur vrij ingewikkeld is, bleken de cellen nog altijd in staat om het foutloos te produceren.

Vervolgens hebben ze laten zien dat je het stopcodon ook zonder genetische modificatie kunt overschrijven, met behulp van bestaande aminoglycoside-antibiotica.

In het lab hebben ze het gen onder meer tot expressie gebracht in vaginaal weefsel en epitheelcellen. Cole acht het heel goed mogelijk dat een crème op basis van aminoglycoside de kans op hiv-besmetting bij geslachtsverkeer daadwerkelijk flink kan verminderen.

bron: University of Central Florida