Stamceltherapie wordt veel effectiever wanneer je de cellen labelt met ijzeroxide-nanodeeltjes en het doelwit markeert met een sterke magneet. Dat beweren Franse onderzoekers in het tijdschrift Cell Transplantation.

Ze hebben het uitgeprobeerd met endotheel-voorlopercellen. Die werden gelabeld met 8 nm grote maghemietdeeltjes, met een citraatcoating voor de hechting. Vervolgens werden ze toegediend aan ratten waarvan eerder het hart was beschadigd door de kransslagader een tijdje dicht te knijpen.

Een deel van die ratten had bovendien een neodymiummagneet (20 mm diameter, 8 mm dik) in de borstkas geïmplanteerd gekregen.

Na 24 uur werden de ratten van hun hart ontdaan, waarna met MRI-scans en fluorescentiebepalingen werd gekeken hoeveel voorlopercellen in hun hart waren beland. Bij de ratten mèt magneet leken dat er een factor 10 meer te zijn dan bij de ratten zonder magneet.

De Fransen maken er uit op dat hun magneettruc op z’n minst enige potentie heeft voor het repareren van beschadigde harten.

Noot van de redactie: mocht u het zelf willen uitproberen, zorg dan wel voor een rattenkooi waarin geen ijzer zit verwerkt.

bron: Cell Transplantation Center of Excellence for Aging and Brain Repair