De ‘roofbacterie’ Bdellovibrio bacteriovorus is een bruikbaar wapen tegen Salmonella-besmetting in levende kippen. Mogelijk is dit ‘levende antibioticum’ ook inzetbaar tegen andere Gram-negatieve bacteriën zoals E.coli, stellen Laura Hobley, Liz Sockett en collega’s (University of Nottingham, Engeland) in het tijdschrift Applied and Environmental Microbiology.

Een éénmalige behandeling met Bdellovibrio doodde 90 procent van de Salmonella-bacteriën in de kippendarmen. De kippen zelf leken er totaal geen last van te hebben. Hobley vermoedt dat je de laatste 10 procent ook nog wel weg krijgt als de de behandeling een aantal keren herhaalt, maar die strategie moet nog worden uitgetest.

Dat Bdellovibrio leeft van Gram-negatieve pathogenen was al veel langer bekend. De microbe dringt door de celwand van zijn prooi heen en vreet hem daarna van binnenuit op, zoals onderstaand filmpje laat zien:

Het mooie is dat hij verder onschadelijk zou moeten zijn: dierlijke cellen komt hij niet in, en als er niets meer te vreten valt gaat hij vanzelf dood zonder schade achter te laten. Buiten de kippendarmen lijkt hij al helemaal niet lang te overleven.

Voor zover bekend is het de eerste keer dat iemand uitprobeert of het ook in levende dieren werkt.Tot nu toe was het alleen in vitro getest.

bron: BBSRC