H5N1-virus zit er liever warmpjes bij

Dat de H5N1-vogelgriep tot nu toe niet is uitgegroeid tot een pandemie komt waarschijnlijk door het verschil in lichaamstemperatuur tussen vogels en mensen. Dat stellen onderzoekers van Imperial College (Londen) in PLoS Pathogens.

De onderzoekers bootsten in het lab de condities na die heersen in een menselijke neus. Bij de daar gebruikelijke temperatuur van 32 graden Celsius bleek het vogelgriepvirus niet in staat zich te vermenigvuldigen. Een menselijk griepvirus dat was gemodificeerd met een manteleiwit van het vogelgriepvirus, had evenmin succes.

Uit het onderzoek blijkt trouwens dat menselijke griepvirussen bij 32 graden ook niet helemaal optimaal functioneren, maar nog wél in staat zijn tot replicatie.

Bij 37 graden, de temperatuur die heerst in de menselijke longen, groeit H5N1 wél.

De reden zal wel zijn dat vogels een lichaamstemperatuur van rond de 40 graden hebben en dat het virus zich daar evolutionair aan heeft aangepast. Om gemakkelijk mensen te kunnen infecteren, zijn meer mutaties nodig.

De volgende stap is om te bepalen welke mutaties dat precies zijn, en vervolgens de evolutie het vogelgriepvirus nauwlettend in de gaten te houden om te zien of het al gevaarlijk begint te worden.