Nieuwe hoop dat aidsvaccin toch mogelijk is

Dat sommige mensen tientallen jaren met een hiv-infectie rondlopen zonder symptomen van aids te ontwikkelen, ligt aan de kracht van hun immuunsysteem en niet aan een genetisch defect in dat virus. Dat concluderen onderzoekers van Johns Hopkins Medicine (VS) in het Journal of Virology na onderzoek van een echtpaar dat met exact dezelfde hiv-stam is besmet: hij heeft er last van, zij niet.

Het zou kunnen inhouden dat versterking van de T-cellen van het immuunsysteem de beste manier is om het hiv-virus te bestrijden. Tot nu toe zijn vooral vaccins uitgeprobeerd met antilichamen, maar veel schot zit daar niet in.

He echtpaar in Baltimore is 20 jaar getrouwd en al meer dan 10 jaar besmet. De man liep het virus op door een besmette injectienaald en droeg het vervolgens aan zijn vrouw over. Belangrijk is dat het stel altijd monogaam is geweest: analyses wijzen uit dat er echt maar één hiv-stam in beider bloed zit. Zo’n ‘gezinssituatie’ is nooit eerder in de medische literatuur beschreven.

Het gekke is dat de man al jaren zwaar aan de medicijnen is om de progressie van zijn ziekte te onderdrukken, terwijl de vrouw helemaal niets hoeft te slikken en toch geen symptonen vertoont.

In petrischaaltjes is bekeken, in hoeverre de T-cellen van de echtelieden de replicatie van het hiv-virus afremmen. Bij haar bleken de cellen voor 90 procent effectief, bij hem voor slechts 30 procent.

Genetische analyse wees vervolgens uit dat de virussen van de vrouw wel degelijk een paar mutaties vertonen die het afzwakken. Maar die mutaties moeten pas ná de besmetting zijn opgetreden. Kennelijk is het aan het evolueren teneinde de eigen overlevingskansen te vergroten.

Tot nu toe werd altijd aangenomen dat het uitblijven van aids na een hiv-besmetting aan fouten in het virus lag. In dit geval kan dat worden uitgesloten: het ligt echt aan het immuunsysteem.

bron: Johns Hopkins