Het chemische brein vergroten

Grisoni

Beeld: Leonie Voets, Imaging People

Machine learning kan helpen om veel sneller nieuwe, bioactieve moleculen te identificeren. Aan chemici de taak om de suggesties te interpreteren. ‘Je model is zo goed als de data die je gebruikt voor de training.’

Het kantoor van Francesca Grisoni is ook meteen haar laboratorium. Grisoni is assistant professor in de chemische biologie groep van Luc Brunsveld aan de TU Eindhoven, waar ze de onderzoeksgroep Molecular Machine Learning leidt. ‘Wij gebruiken machine learning om nieuwe bioactieve moleculen te ontdekken. Daarbij kan het gaan om de novo design, maar ook om de vraag hoe we algoritmen het best kunnen inzetten om uit bestaande databases de meest geschikte moleculen te selecteren’, vertelt Grisoni. Haar werk bevindt zich aan de voorkant van het geneesmiddelenonderzoek. ‘Bij ons draait het nog echt om drug discovery. De targets zijn meestal eiwitten waar we moleculen bij zoeken die ‘iets’ doen met dat eiwit. Dat kan zijn vanuit therapeutisch oogpunt, bijvoorbeeld omdat je een eiwit wil blokkeren. Maar het kan ook zijn dat je een molecuul zoekt om te gebruiken als een probe, een manier om de functie van dat eiwit te onderzoeken.’

0098-Mockup-KNCV_Betaalhekje_412x374

Verder lezen?

• krijg toegang tot ons online archief met meer dan 10.000 artikelen over chemie, life sciences en procestechnologie;
  • kijk webinars live mee of later terug, lees exclusieve online-only content en plaats reacties op artikelen;
  • ontvang elke week onze nieuwsbrief C2Weekly in je mailbox met nieuws en ontwikkelingen zodat je altijd up-to-date bent.

Als lid van de KNCVKVCVNBV, of NVBMB  heeft u onbeperkt toegang tot deze site, u kunt hier inloggen.

0098-Mockup-KNCV_Betaalhekje_Logo-balk