In de wereldzeeën leven minstens 20 miljoen verschillende soorten micro-organismen, en dat is een conservatieve schatting. Het zouden er wel eens miljarden of zelfs biljoenen kunnen zijn, zo maakt de International Census of Marine Microbes (ICoMM) op uit analyses van 1.200 willekeurige zeewatermonsters.

“The results just blow the wheels off all estimates of microbial diversity”, aldus ICoMM-baas Mitch Sogin op de website van Nature.

Het onderzoek startte in 2003. Toen waren 6.000 soorten geïdentificeerd, en werd geschat dat er misschien 600.000 zouden worden gevonden.

Maar sindsdien is de capaciteit van sequencing-apparatuur spectaculair toegenomen. Waar je vroeger alleen het DNA van de meest voorkomende soorten kon opsporen, krijg je nu ook de zeldzame varianten in beeld.

Ook is in 2005 ontdekt dat je voor de telling niet naar het hele DNA hoeft te kijken. Je kunt je ook concentreren op een deel van het ribosomale RNA dat heel snel blijkt te evolueren en dus meestal van soort tot soort verschilt.

Daarnaast blijkt er leven voor te komen op plekken waar de omstandigheden zó bar zijn dat niemand het had verwacht.

De definitieve resultaten van de telling worden in oktober verwacht.