Zonder klonen toch transgene geiten

Transgene dieren, die bijvoorbeeld melk met therapeutische eiwitten produceren, zijn te maken door de testikels van het vaderdier een beurt te geven met gentherapie. Vooral bij grotere dieren, zoals geiten, is dat veel gemakkelijker en goedkoper dan klonen, zo melden onderzoekers van de University of Pennsylvania in het FASEB Journal.

De methode komt er op neer dat je door bestraling van de testikels eerst het grootste deel doodt van de kiemcellen, die sperma produceren. Vervolgens breng je bij een kiemcellenkweek uit een andere bok het gewenste gen in, met een gemodificeerd adenovirus als drager. De gemodificeerde cellen plaats je in de ballen van de eerste bok, die ze vervolgens als het ware gaan overnemen.

Tot slot gebruik je die bok als spermadonor. Van de nakomelingen blijkt in de praktijk ongeveer 10 procent transgeen te zijn, meldt de publicatie.

De onderzoekers denken dat je deze techniek ook kunt gebruiken om dieren als het ware genetisch op te voeren teneinde de menselijke voedselvoorziening te verbeteren. Je zou zelfs genetische afwijkingen in mensen kunnen wegwerken, al is het de vraag of zoiets ethisch aanvaardvaar is.

bron: FASEB