Wat is de overeenkomst tussen een mug en een voetbalfan? Als ze het moeten ophouden tot de rust hebben ze allebei een probleem, zo valt op te maken uit onderzoek aan Cornell University (VS).

In het American Journal of Physiology leggen Klaus Beyenbach en zijn postdoc Peter Piermarini uit dat een malariamug (Aedes aegypti) tijdens het bloedzuigen snel haar ‘urine’ kwijt moet raken. Ten eerste krijgt ze anders te veel vocht binnen en raakt de zoutbalans verstoord. Ten tweede wordt ze simpelweg te zwaar om nog gemakkelijk weg te kunnen vliegen, wat de kans vergroot dat het slachtoffer er in slaagt om haar dood te slaan.

De onderzoekers hebben nu uitgezocht hoe de afscheiding van vocht via de buizen van Malpighi, het insecten-equivalent van nieren, in elkaar zit. Er blijkt onder meer een anionenwisselend eiwit bij betrokken te zijn. Blokkeer je dat, dan komt de urine-afscheiding niet meer uit boven een basaal niveau en kan de mug tijdens het bloedzuigen letterlijk haar water niet meer kwijt.

Geopperd wordt om zo’n eiwit-inhibitor als afweermiddel tegen malariamuggen te gaan gebruiken.

bron: Cornell