Een Zwitserse computer heeft geleerd hoe hij de genetische expressie van een gistcultuur kan besturen met behulp van lichtsignalen. Kwestie van positieve feedback, schrijven zijn programmeurs op de website van Nature Biotechnology.

Het idee van John Lygeros (ETH Zürich, faculteit Elektrotechniek) en collega’s borduurt voort op een in 2002 gepubliceerde techniek, de zogeheten Phy/PIF module, die een bepaald gen in een gistcel laat reageren op licht van verschillende golflengtes. Felrood licht (650 nm golflengte) zet het gen aan, dieprood (730 nm) zet het weer uit.

De tuc is nu om de expressie van dit gen zictbaar te maken door het geproduceerde eiwit te koppelen aan een ander eiwit dat geel fluoresceert. De hoeveelheid fluorescentiewordt periodiek gemeten en aan de computer doorgegeven, die op basis daarvan lichtpulsen van 650 of 730 nm toedient aan de gistcultuur.

Volgens Lygeros klinkt het simpeler dan het is. Maar zijn computer is inmiddels in staat om de fluorescentie constant te houden, en zelfs om haar op elk gewenst niveau in te regelen.

Zijn droom is om dit kunstje ook uit te halen met andere eiwitten met een hogere toegevoegde waarde. Hij wijst er op dat gemodificeerde genen vaak lastig zijn te besturen omdat daarbij allerlei chemische processen door elkaar plegen te lopen. Met externe ‘in silico’-regelingen is de expressie van zulke genen wellicht beter in de hand te houden, denkt hij.