Kleine genetische afwijking schept dito hondjes

Kleine variaties in één enkel gen zijn de belangrijkste oorzaak van het feit dat sommige hondenrassen veel kleiner zijn dan andere. Dat stellen onderzoekers van het National Human Genome Research Institute deze week in Science.

Het gaat om het gen IGF-1, waarvan al bekend was dat het bij muizen een belangrijke invloed op de groei heeft. Een verwant gen heeft bij mensen iets te maken met de kans op prostaatkanker.

De Amerikanen hebben nu het DNA vergeleken van meer dan 3.000 honden van 143 verschillende rassen. Ze keken naar ‘single nucleotide polymorphisms’in IGF-1, dat zijn dus afwijkingen ter grootte van één basenpaar. Het leverde de conclusie op dat vrijwel alle kleine hondjes een bepaalde variant (haplotype) van dat gen gemeen hebben.

Zoals bekend stammen honden allemaal af van dezelfde soort wolf. De enorme verschillen tussen de rassen zijn het resultaat van 15.000 jaar menselijke fokpraktijken. De onderzoekers hebben vastgesteld dat het ‘kleinehondjesgen’ er al in een vroeg stadium in is gekomen. Ze vermoeden dat er speciaal op is gefokt omdat kleine honden praktischer waren als huisdier dan grote.

bron: NHGRI