Experimenten met synthetische biologie oftewel ‘kunstmatig leven’ kunnen voorlopig beter worden verboden. Dat vindt een op de drie Amerikanen volgens een recente enquête. Angst dat er biologische wapens uitkomen, is het belangrijkste argument.

Tweederde wil het onderzoek wél laten doorgaan, zo blijkt uit het onderzoek waarvoor Hart Research Associates 1000 mensen heeft ondervraagd.

Het onderwerp is vooral in het nieuws gekomen door de pogingen van onderzoekers als Craig Venter om een bacterie in elkaar te zetten met zelfgemaakt DNA.

Zoals gezegd stemde eenderde van de ondervraagden voor een verbod op dit soort onderzoek, op z’n minst totdat meer bekend is over de werkelijke risico’s. Van de Afrikaans-Amerikanen dacht zelfs 52 procent er zo over, net als 43 procent van de hispano’s, 43 procent van de evangelische christenen en 40 procent van de vrouwen.

Als grootste zorg werd door 27 procent de kans op misbruik in biologische wapens genoemd. 23 procent was bang voor negatieve gezondheidseffecten en voor 25 procent stonden morele bezwaren tegen het scheppen van kunstmatig leven voorop. Voor miliueschade vreesde 13 procent.

Iets meer dan de helft van de ondervraagden (waaronder zowel voor- als tegenstanders) vindt dat de federale overheid regulerend moet optreden. Slechts 36 procent heeft vertrouwen in zelfregulering door de industrie.

Tot slot is gevraagd naar de mening over twee mogelijke toepassingen. Ongeveer 60 procent is vóór het idee om met synthetische biologie snel een vaccin tegen een willekeurige vorm van influenza in elkaar te kunnen zitten (ook een idee van Venter), maar slechts een op de vier ziet het idee zitten om vee op deze manier sneller te laten groeien.

bron: livescience.com