Doodgewone aspirine kan cisplatina helpen om de resistentie van verschillende tumorsoorten te overwinnen. Dat stellen onderzoekers van de University of Science and Technology (China) in Chemical Communications.

De Chinezen koppelden aspirine aan cisplatina en noemden het resultaat asplatina. Asplatina zelf is niet het actieve, cytotoxische deeltje, maar slechts een zogenoemde prodrug. Een tumorcel neemt asplatine op en daarna splitst vitamine C de prodrug weer op in aspirine en cisplatina. Eenmaal in de cel kan het cisplatina dan zijn werk doen.

De onderzoekers testten hun uitvinding op menselijke borst-, long-, en baarmoederhalskankercellen, alsmede op tumorcellen die resistent zijn tegen cisplatina. Daaruit bleek dat asplatina tot tien keer effectiever is dan cisplatina. Daarnaast bleek dat asplatina de resistentie tegen cisplatina bijna volledig ontweek. Ook in muismodellen bleek het middel erg effectief.

Tumoren kunnen een resistentie tegen cisplatina ontwikkelen doordat ze het medicijn minder opnemen of deactiveren. Cisplatina werkt door DNA van cellen te beschadigen, en ook daar kunnen tumoren een resistentie tegen ontwikkelen. Asplatina ontwijkt dit mogelijk door gebruik te maken van een andere manier van opname door de cel. Het kan ook dat het gelijktijdig vrijmaken van aspirine en cisplatina er voor zorgt dat de reactie van de tumor op DNA-schade verandert.

Het is dus niet helemaal bekend waarom asplatina zo goed werkt, maar de Chinezen zijn hard bezig dat te onderzoeken. Maar verschillende andere onderzoekers zijn al erg enthousiast: ‘Dit onderzoek bewijst dat platina prodrugs goed kunnen werken om de in vivo toxiciteit te verhogen,’ zegt Dan Gibson, chemicus bij de Hebreeuwse Universiteit in Jeruzalem. ‘Het is nu zaak om een manier te vinden de prodrug goed te kunnen afleveren. Dan zou je echt een doorbraak in de behandeling van kanker hebben.’