14 december is bekendgemaakt welke NWO Take-off projecten financiering krijgen. De projecten, bestaande uit haalbaarheidsstudies en vroegefasetrajecten, zijn bedoeld om te zien of ze commercieel of maatschappelijk toepasbaar zijn.

Onder de toegekende projecten vinden we ook leden van de Koninklijke Nederlandse Chemische Vereniging. Hun projecten lichten we hieronder uit.

Take-off fase 1: Haalbaarheidsstudies WO

KNCV-lid prof.dr.ir. Rene Janssen (Technische Universiteit Eindhoven): Flowganic

Om de congestie op het elektriciteitsnet te verlichten en het wisselende aanbod van zonne- en windenergie te accommoderen, is decentrale opslag van elektrische energie op middelgrote tot grote schaal noodzakelijk. Een recente ontdekking van extreem stabiele en gemakkelijk te synthetiseren organische redox-actieve moleculen biedt nieuwe perspectieven voor de ontwikkeling van organische redoxstroombatterijen voor energieopslag. Deze batterijen zijn gebaseerd op circulaire materialen, hebben een hoge energiedichtheid met veel oplaad/ontlaad cycli en zijn potentieel goedkoop. In dit project willen we deze ontdekking ontwikkelen tot een duurzame energietechnologie, prototypes maken en de eerste commerciële producten identificeren.

KNCV-lid dr. Stefania Grecea (Universiteit van Amsterdam): Green synthesis of nanoparticles for biomedical applications

Nanogeneeskunde wordt wereldwijd gebruikt om de behandelingen van verschillende ziekten te verbeteren, door gebruik te maken van nanodeeltjes voor de toediening van geneesmiddelen, medische beeldvorming en ziektediagnose. Een nieuwe methode zal worden toegepast om de beperkingen van de huidige meerstapssyntheseprocedures te overwinnen en een betere controle te bereiken over de samenstelling en morfologische kenmerken van nanodeeltjes die in biomedische toepassingen worden gebruikt.

KNCV-lid prof.dr. Stephen Picken (Technische Universiteit Delft): Novel bio-based agrichemical delivery systems (CARAPACE)

De agrochemische industrie wordt door nieuwe EU wetgeving gedwongen om plastics van fossiele grondstoffen te vervangen door biologisch afbreekbare alternatieven. Momenteel worden nog voornamelijk synthetische polymeren gebruikt om op gecontroleerde wijze voedingstoffen aan landbouwgrond toe te dienen. Naast het feit dat deze polymeren niet hernieuwbaar zijn breken deze plastic coatings ook af in vervuilende microplastics. De oplossing van dit probleem ligt in alternatieve coating formuleringen die volledig bio-based en biologisch afbreekbaar zijn welke zullen bijdragen aan de eliminatie van microplastics en een circulaire economie. Startup CARAPACE heeft daarom een unieke (circulaire) biopolymeer coating ontwikkeld voor voedingstoffen in de agricultuur.

KNCV-lid dr. Paul Kouwer (Radboud Universiteit Nijmegen): Fybrix – the route towards successful commercialization

Wetenschappers groeien cellen in een lab om iets te leren over biologie en het genezen van ziektes, maar ondervinden vaak problemen om de menselijke omgeving van die cellen voldoende na te bootsen. Momenteel gebruiken ze voornamelijk Matrigel, een gel gewonnen uit muistumoren. Dat geeft biologische complicaties en is steeds meer onderhevig aan ethische bezwaren. Wij maken Fybrix, een synthetische gel met biologische eigenschappen die de menselijke omgeving nabootsen, en valideren dit product nu in de 3D celgroei markt (jaaromzet: 1 miljard €). We willen deze Take-Off subsidie gebruiken voor haalbaarheidsstudies en om het opzetten van een spin-off voor te bereiden.

bron: NWO