Het eiwit NGF, dat normaal gesproken de groei van zenuwcellen bevordert, beïnvloedt via de zaadvloeistof tevens het ovulatieproces. Het zou een verklaring voor sommige vormen van onvruchtbaarheid kunnen zijn, meldt de Canadese onderzoeker Gregg Adams deze week in PNAS.

Dat de geheimzinnige ‘ovulation-inducing factor’ (OIF) hetzelfde eiwit is als de al heel lang bekende ‘nerve growth factor’ (NGF) kwam voor hem ook als een grote verrassing.

Adams ontdekte het toen hij de zaadvloeistof van lama’s onderzocht. Anders dan mensen ovuleren die dieren niet periodiek, maar alleen wanneer ze zojuist zijn bevrucht. In 2005 toonde Adams’ onderzoeksgroep al aan dat ‘iets’ in de zaadvloeistof daar verantwoordelijk voor moest zijn.

Wat dat ‘iets’ is, heeft de groep nu kunnen vaststellen door de zaadvloeistof met kolomchromatografie uit elkaar te trekken, en met elke fractie een vrouwtjeslama te behandelen. De fractie die ma lama liet ovuleren, werd vervolgens nader onderzocht met MALDI-TOF massaspectrometrie.

Er kwam uit dat het geheimzinnige eiwit een molecuulmassa van 13.221 Dalton moest hebben, en dat het er precies zo uitzag als menselijke en dierlijke vormen van beta-NGF.

Enkele proefjes bevestigden het vermoeden dat het ook echt hetzelfde eiwit is. Zo bleken antilichamen tegen NGF ook op OIF te reageren, en liet toediening van muizen-NGF een lama ovuleren.

Bekend is dat NGF ook in menselijke zaadvloeistof zit. Of het een vergelijkbare functie heeft is nog niet uitgezocht, maar het zit er dik in. Adams heeft al lama-zaadvloeistof toegediend aan runderen, en die bleken er wel degelijk op te reageren. De cyclustijd wordt erdoor verkort en de productie van luteïniserend hormoon lijkt te worden bevorderd.

Het doet vermoeden dat NGF eigenlijk gewoon een hormoon is dat bij alle zoogdieren een essentiële rol speelt bij de voortplanting. En dat onvruchtbaarheid kan ontstaan wanneer de man te weinig NGF produceert of de vrouw een probleem met haar NGF-receptoren heeft. Wordt vervolgd.

bron: news@nature