Causaal verband tussen hygiëne en (gebrek aan) gezondheid

Biggetjes die buiten in de modder mogen rollen, ontwikkelen een gezondere darmflora dan soortgenoten die in een schone stal opgroeien. Biggetjes die in een geïsoleerde kooi worden gehouden en dagelijks antibiotica in hun voer krijgen zijn nog slechter af. En dat heeft dan weer een duidelijk effect op de kwaliteit van het immuunsysteem, zo melden onderzoekers van de universiteit van Aberdeen (Schotland) in BMC Biology.

De onderzoekers lieten biggetjes in 3 verschillende omgevingen opgroeien en bekeken vervolgens de samenstelling van hun darmflora en de expressie van hun genen na 5, 28 en 56 dagen.

Resultaat: bij ‘scharrelbiggen’ bestond de darmflora voor 90 procent uit bacteriën uit de stam der Firmicutes. Daarbij lag de nadruk op lactobacillidae, familieleden dus van de ‘goede’ bacteriën in Yakult en andere probioticadrankjes.

Bij de ‘binnenbiggen’ werd nog geen 70 procent Firmicutes aangetroffen, bij antibiotica-biggen iets meer dan 50 procent. Daarbij was de lactobacillidae-fractie ook nog eens duidelijk kleiner.

De verschillen waren ook terug te zien in e expressie van genen die te maken hebben met het immuunsysteem. Bij de scharrelbiggen kwamen vooral genen tot expressie die te maken hebben met de vorming van T-cellen, bij de antibioticabiggen eerder genen die met ontstekingsremming en cholesterolsynthese van doen hebben. Alsof die biggen veel meer last hadden van chronische darmontsteking, dus.

Dat er een causaal verband wordt gelegd tussen darmflora en immuunsysteem, is voor het eerst. Tot nu toe was het bestaan van dat verband hooguit een donkerbruin vermoeden.

De conclusie dat het voor mensen gezond is om te leven als een varken, is wetenschappelijk gezien een beetje voorbarig. Maar waarschijnlijk ook niet volledig onjuist.