Immuunsysteem opgezet tegen verdachte cellen

Amerikaanse onderzoekers hebben een vaccin ontwikkeld dat muizen levenslang beschermt tegen het ontstaan van prostaatkanker. Ze hopen dat het ook bij mensen werkt, zo melden ze in Cancer Research.

Als werkzame stof bevat het vaccin een gen dat codeert voor het prostaatstamcelantigen PSCA. Dat eiwit wordt aangemaakt door verschillende organen in het onderlichaam, maar prostaattumoren produceren er veel meer van dan normaal.

Het idee is nu dat het vaccin ook cellen gaat aanzetten om extra PSCA te maken. Als het goed is wordt het immuunsysteem hierdoor getraind om voortaan alle bronnen van grootschalige PSCA-productie aan te vallen. Om het moeilijk te maken wordt het vaccin in 2 versies toegediend: eerst als los DNA, later met een gemodificeerd paardenvirus als drager.

De onderzoekers hebben het uitgeprobeerd met jonge muizen die genetisch waren gemodificeerd om prostaatkanker te krijgen. Na een jaar waren alle muizen uit de ongevaccineerde controlegroep inderdaad aan die ziekte bezweken, maar van de 20 gevaccineerde muizen waren er nog 18 in leven. Achteraf bleken ze wel allemaal kleine tumoren te hebben ontwikkeld, maar die werden aan alle kanten omringd door immuuncellen en kregen niet meer de kans om te groeien.

Gezonde cellen die ook PSCA aanmaken bleken overigens door het immuunsysteem met rust te worden gelaten. Onduidelijk is hoe dit komt. De onderzoekers waarschuwen dat je goed in de gaten zult moeten houden of dit bij mensen ook goed gaat.

Overigens pleiten ze niet voor een prostaatkankerprik voor iedereen. Je zou het vaccin alleen moeten toedienen aan mensen die in de gevarenzone zitten vanwege een verhoogde concentratie prostaatspecifiek antigen (PSA) in het bloed.

bron: American Association for Cancer Research