Voor het eerst is het gelukt om een eukaryoot ribosoom te laten uitkristalliseren teneinde met röntgenopnamen de structuur op te helderen. Dat is de eerste stap naar het ophelderen van de werking, zo melden Franse onderzoekers in Science.

De nieuwsredactie van Nature spreekt van ‘de pot met eiwitgoud aan het einde van de röntgenregenboog’. Verschillende onderzoeksteams waren er al lange tijd mee bezig.

Ribosomen zijn de ‘eiwitfabriekjes’ van de cel: ze vertalen messenger-RNA naar ketens van aminozuren. Het zijn complexen van ‘ribosomaal RNA’ en verschillende eiwitten. De structuur van de bacteriële (prokaryote) variant is jaren geleden al opgehelderd; in 2009 was dat werk goed voor een Nobelprijs. Maar het ribosoom van eukaryoten, zoals planten en dieren, is een stuk ingewikkelder en bleek uiterst moeilijk te kristalliseren.

Volgens eerste auteur Adam Ben-Shem (IGMBC, Straatsburg) was het uiteindelijk vooral een kwestie van héél voorzichtig met de ribosomen omgaan. Hij en zijn collega’s isoleeren ze uit gistcellen nadat ze de eiwitproductie eerst hadden stilgelegd door de glucosetoevoer af te knijpen. Vervolgens werkten ze de oogst ‘heel snel en heel teder’ op om kristallen te krijgen.

Concurrenten tekenen er wel bij aan datde behaalde resolutie van 4,15 Angstrom nogal magertjes is en dat er wat details ontbreken. Er is dus nog ruimte voor een gedetaillerdere kaart van de structuur.

bron: naturenews, C&EN