Kort voor zijn emeritaat heeft UvA-organicus Henk Hiemstra voor het eerst Science weten te halen.

In 2015 presenteerde zijn groep in Organic Letters het eerste syntheserecept voor aquatolide, een natuurlijk sesquiterpeenlacton. Eerder was de structuur van aquatolide gedurende 23 jaar totaal verkeerd ingeschat, en nu je er grotere hoeveelheden van kunt maken blijkt het een prima molecuul om nieuwe NMR-structuurbepalingstechnieken mee te testen. Onderzoekers van farmagigant Merck behoren tot de eerste gebruikers en uit pure dankbaarheid voeren ze nu Hiemstra op als coauteur.

Dit voorjaar heeft de ERC Advanced Grants ter waarde van € 540 miljoen toegekend aan 231 Europese onderzoekers. In Rotterdam krijgt Jan Hoeijmakers subsidie voor Dam2Age, een onderzoek naar DNA-schade en veroudering. In Wageningen viel Maarten Krols onderzoek naar de rol van carbonylsulfide in het klimaat in de prijzen. In Groningen kan systeemchemicus Sijbren Otto verder met ToDL, wat staat voor towards de novo life, en bij het NKI krijgt Ton Schumacher de gevoeligheid van tumoren voor T-cellen onderzoeken. In Enschede toucheert Han Gardeniers € 2,5 miljoen voor CREAM (Chemical Reaction Engineering by Additive Manufacturing of Mesoscale MetaMaterials) dat neerkomt op 3D-printen van katalysatoren, en kan Detlef Lohse verder met onderzoek naar vloeistof-vloeistofextractie. En de Nijmeegse nanotechnoloog Roeland Nolte kan beginnen aan ENCOPOL (Encoding Information into Polymers), een plan om data op te slaan in ketens van chirale bouwstenen. Bijzonder is dat het al de tweede ERC-grant is die hij ná zijn emeritaat binnensleept.