Waarom kakkerlakken geen Becel lusten

Een mengsel van oliezuur en linolzuur is al meer dan 400 miljoen jaar het universele signaal dat ergens een lijk ligt waar je beter met een grote boog omheen kunt lopen. Dat claimen Canadese biologen in het tijdschrift Evolutionary Biology. Ze denken dat dat mengsel wel eens een ideale 'natuurlijke' manier zou kunnen opleveren om insekten te weren.

David Rollo en collega’s verzamelden lichaamsvloeistoffen uit dode kakkerlakken. Om te beginnen toonden ze experimenteel aan dat levende kakkerlakken dit extract mijden als de pest. Nadere proeven leerden dat oliezuur en linolzuur de essentiële componenten waren.

Dezelfde vetzuren bleken echter ook mieren en processierupsen af te schrikken. En zelfs pissebedden, die tot de kreeftachtigen behoren en al 400 miljoen jaar geleden evolutionair van de insekten zijn afgesplitst. De biologen concluderen hieruit dat de afkeer van lijkenlucht waarschijnlijk al vóór die tijd is ontstaan.

Evolutionair is het volgens Rollo ook geen wonder. Een dode soortgenoot kan een besmettelijke ziekte onder de leden heben gehad. Of misschien is hij wel aangevallen door een predator die nu op het volgende lekkere hapje zit te wachten. En omdat oliezuur en linolzuur zowat de eerte stoffen zijn die vrijkomen wanneer een lijk begint te ontbinden, zijn het ideale alarmsignalen.

bron: McMaster University