Een molecuul genaamd LED209 kan schadelijke bacteriën in de darmen afhouden van het produceren van toxines. Daarme zou het een beter medicijn tegen darminfecties kunnen zijn dan antibiotica die zo’n bacterie juist in de verdediging drukken, zo betoogde Vanessa Sperandio (Texas Southwestern Medical Center) tijdens het voorjaarscongres van de Society for General Microbiology in Edinburgh.

Sperandio doet onderzoek naar het ‘quorum sensing’-mechanisme van Escherichia coli O157:H7, een coli-variant die darmbloedingen en diarree veroorzaakt. Via quorum sensing bepalen bacteriën met z’n hoevelen ze zijn, en regelen aan de hand daarvan de expressie van bepaalde genen. In PLoS Pathogens legde Sperandio vorig jaar al uit hoe die signaalcascade volgens haar in elkaar zit.

Bij een darmbacterie als E. coli speelt ook interactie met de eigenaar van de darmen een rol bij dit mechanisme. Een receptor genaamd QseC blijkt adrenaline van de gastheer te kunnen binden. Dat is in de praktijk de eerste dominosteen van de cascade: de aanwezigheid van adrenaline verraadt in feite dat de bacterie op de plek van bestemming aangekomen is.

LED209 blijkt nu de binding van adrenaline aan QseC te kunnen verhinderen. Gevolg is dat de toxineproductie van de bacterie niet meer wordt aangezet. Een andere signaalcascade, die de zweepstaarten (flagella) tot extra spoed aanzet, wordt ook niet meer ingeschakeld. Met als gevolg dat de bacterie meer moeite krijgt om het darmepitheel te koloniseren.

Voorzichtige proefjes met geïnfecteerde muizen doen vermoeden dat het inderdaad werkt.

Bijkomend voordeel is dat QseC bij minstens twee dozijn andere pathogenen is aangetoond, maar niet bij zoogdieren. Je zou er dus een redelijk ‘breed’ medicijn van moeten kunnen maken.

Sperandio hoopt zelfs dat het vrij lang zal duren eer bacteriën er resistentie tegen ontwikkelen. Omdat LED209 de losse exemplaren in feite met rust laat en alleen het koloniegedrag remt, zou het evolutionaire voordeel van die resistentie gering moeten zijn.

bron: Society for General Microbiology