De schakel tussen overconsumptie en aandoeningen als ouderdomsdiabetes is een eiwit genaamd PKR. Dat stellen onderzoekers van de Harvard School of Public Health deze week in het tijdschrift Cell, op basis van experimenten met muizen.

Volgens co-auteur Gökhan Hotamigislil is hiermee definitief bewezen dat er zoiets bestaat als ‘metaflammatie’ oftewel ontstekingen die worden aangezwengeld door het metabolisme van voedingsstoffen.

PKR staat voor ‘double-stranded RNA-dependent protein kinase’, een enzym dat deel uitmaakt van het immuunsysteem en onder meer een rrol speelt bij de regulering van insuline. Eigenlijk zou je niet verwachten dat zo’n kinase wordt getriggerd door voedingsstoffen, maar dat blijkt dus wél te gebeuren wanneer er te veel van die voedingsstoffen tegelijk in een cel binnenkomen.

Hotamigislil heeft het geprobeerd met gemodificeerde muizen die geen PKR aanmaken. Geef je die te weinig te eten, dan worden ze significant minder snel dik dan een gewone muis. En wat belangrijker is: ze ontwikkelen niet de insulineresistentie die je zou verwachten.

Wat er lijkt te gebeuren is dat ‘overvoerd’ PKR andere kinases mobiliseert, waarna de meute ten onrechte ingrijpt in normale lichaamsprocessen. Zelf noemt Hotamigislil het een moleculair vuurpeloton.

Hij probeert nu te achterhalen welke moleculen in de menselijke voeding precies verantwoordelijk zijn voor deze overreactie. Over een paar jaar hoopt hij dan klinische tests te kunnen starten met stoffen die de PKR-activiteit wellicht binnen de perken kunnen houden.

bron: Harvard School of Public Health