Leuvense onderzoekers helderen vitale eiwitstructuur op

Hartritmestoornissen zijn wellicht te verhelpen door medicijnen die het calciumpomp-eiwit SERCA harder laten werken. En onderzoekers van de K.U.Leuven denken nu te weten hoe je dat in principe zou kunnen aanpakken, zo melden ze in PNAS.

Peter Vangheluwe, Frank Wuytack en collega’s wisten voor het eerst de werking van SERCA (een afkorting voor Sarco(endo)plasmatisch reticulum Ca2+ ATPase) op moleculair niveau op te helderen. Deze calciumionenpomp komt in alle menselijke cellen voor, maar niet altijd in dezelfde vorm. Via de calciumionenconcentratie regelt hij diverse functies van de cel.

De meest voorkomende vorm, SERCA2b, blijkt nu een uniek ‘staartje’ aan het C-uiteinde te hebben. Interactie van deze ‘2b-tail’ met andere delen van het eiwit wijzigt de transportkinetiek voor Ca2+-ionen dusdanig dat het lijkt of het eiwit een grotere Ca2+-affiniteit gaat vertonen. Met andere woorden: het zuigt harder aan de ionen.

Hartspiercellen bezitten de versie SERCA2a, die dit staartje niet heeft. De onderzoekers opperen dat je deze eiwitten harder kunt laten werken door een stof toe te dienen die de functie van de 2b-tail imiteert. Zo zou je dus kunnen compenseren voor andere defecten aan de pompjes, en netto weer kunnen uitkomen op een ‘gezonde’ werking.

Of dit echt werkt, is uiteraard nog pure speculatie.

bron: K.U. Leuven