Link tussen darmflora en darmkanker aangetoond

De darmbacterie Enterococcus faecalis kan darmkanker veroorzaken als hij niet op tijd z’n portie hematine krijgt. Volgens de onderzoekers van het Veterans Affairs medical Center in Oklahoma City, die dit bij muizen aantoonden, is dit een van de eerste links tussen darmflora en darmkanker.

E. faecalis heeft hematine, dat samen met hemoglobine de rode kleur aan bloed geeft, nodig om zijn ademhaling in stand te houden. Zonder hematine gaat het beestje fermenteren, en produceert het een superoxide dat DNA in de oppervlaktecellen van de darm.

Wetenschappers injecteerden hematinehongerige E.faecalis in muizen, en binnen een uur waren zes genen in het darmslijmvlies ontregeld. Na zes uur was dat aantal opgelopen tot 42. Een aantal van deze genen reguleren celdood en celdeling, melden de onderzoekers in Journal of Medical Microbiology. Bovendien gingen macrofagen, cellen betrokken bij ontstekingsreacties, ook ineens harder werken.

Al jaren onderzoekt de medische wereld hoe darmbacteriën betrokken zijn bij het ontstaan van darmkanker. Omdat het er zoveel zijn en zoveel verschillende soorten, was tot nu toe lastig te bepalen of een bacterie kanker veroorzaakt of in de hand werkt.

Bron: Society for General Microbiology