Frequent handenschudden levert nauwelijks gevaar op voor de volksgezondheid. Het wetenschappelijke bewijs voor deze stelling is zojuist geleverd door onderzoekers van Johns Hopkins Bloomberg School of Public Health, zo leert een publicatie in het Journal of School Nursing.

Wanneer deze publicatie nog niet is genomineerd voor de Ig Nobel Prize voor Volksgezondheid, dan doen wij dit hierbij alsnog.

Onderzoeker David Bishai vroeg zich af in eerste instantie af wat er allemaal zou groeien op de handen van een decaan nadat hij tijdens een diplomauitreiking tientallen afstudeerders een hand heeft gegeven. Toen hij vervolgens vernam dat sommige Johns Hopkins-stafleden om diezelfde reden stiekem een knijpfles ontsmettingsmiddel achter hun lessenaar hebben staan, besloot hij tot een uitgebreid onderzoek.

Een zestal student-vrijwilligers trok vervolgens langs een reeks diploma-uitreikingen op scholen en universiteiten in de staat Maryland. Zowel voor als na de ceremonie bemonsterden ze met wattenstaafjes de handen van betrokkenen, waarna ze het resultaat op kweek zetten.

Resultaat na 5.209 keer handen schudden: 93 procent van de monsters bevatte bacteriën, maar op één na waren die allemaal onschadelijk.

Bishai concludeert er uit dat handenschudden bij diploma-uitreikingen een factor 100 minder kans op besmetting oplevert dan een baan in de verpleging waar je met MRSA-patiënten in contact komt. Hij denkt dat het komt doordat dat handenschudden maar heel kort duurt en tamelijk vluchtig verloopt.

Bovendien worden de bacteriën van de ene student er wellicht door de volgende weer afgeveegd, zo oppert hij.

Hij raadt mensen die vaak hun handen wassen overigens aan om dat gewoon maar te blijven doen, voor de zekerheid.

bron: Johns Hopkins